„Rīgas Birža” apskatāma Mihaila Barišņikova izstāde „Māksla man līdzās”



No šī gada 16. maija līdz 5. jūlijam Mākslas muzeja „Rīgas Birža” Boses zālē un Jūgenda salonā būs apskatāma Mihaila Barišņikova kolekcijas izstāde „Māksla man līdzās”. Projekts tiek īstenots Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē Kultūras programmas ietvaros.

kim? Laikmetīgās mākslas centrs sadarbībā ar Barišņikova Mākslas centru (BMC) Ņujorkā (ASV) un Latvijas Nacionālo mākslas muzeju piedāvā ieskatu Rīgā dzimušā izcilā baleta meistara Mihaila Barišņikova mākslas kolekcijā.

Mihaila Barišņikova interese par vizuālās mākslas pasauli un aizrautība ar to aizsākās 20. gadsimta 70. gados, kad viņš sāka apkopot dažādus neliela izmēra darbus uz papīra. Daži no tiem kolekcijā nonākuši kā īpašs veltījums vai dāvinājums tās veidotājam, tomēr lielāko daļu viņš ieguvis, daudzu gadu gaitā iegādājoties estētiski saistošus darbus.

Šī kolekcija ir spilgts intelekta, kompetences un intuīcijas apliecinājums. Viena no būtiskākajām krājuma iezīmēm ir darbu stilistiskā dažādība: te pārstāvēts gan reālisms, gan impresionisms, gan arī vēlākie virzieni, piemēram, sirreālisms, gan daži teātra, scenogrāfijas un kostīmu mākslas darbi.

Pirmo reizi Mihaila Barišņikova kolekcijas izstāde bija skatāma 2012. gadā Ņujorkas galerijā „ABA” un 2013. gadā Maskavas Puškina muzejā. Pēc tam Barišņikovs uzdāvināja kolekciju paša dibinātajai organizācijai, kurā viņš darbojas kā mākslinieciskais vadītājs, lai BMC aktivitātes padarītu izvērstākas. Šī bezpeļņas organizācija meklē iespējas izstādīt kolekciju un atbalsta ar skatuves mākslu tematiski saistīto mākslas darbu padziļinātu izpēti.

Dzimis 1948. gadā Rīgā, Latvijā, Mihails Barišņikovs (Михаил Барышников, Mikhail Baryshnikov) 1969. gadā kļuva par Kirova baleta teātra galveno dejotāju. 1974. gadā viņš pameta Padomju Savienību un sāka dejot pasaules lielāko baleta kompāniju sastāvā, tostarp Ņujorkas Pilsētas baletā (New York City Ballet), kur strādāja kopā ar Džordžu Balančinu un Džeromu Robinsu. No 1980. gada gandrīz desmit gadus Mihails Barišņikovs bija Amerikas Baleta teātra (American Ballet Theater) baleta trupas mākslinieciskais vadītājs, audzinot jaunu horeogrāfu un dejotāju paaudzi. No 1990. gada līdz 2002. gadam Barišņikovs bija vadītājs un galvenais dejotājs deju trupā „White Oak Dance Project”, kuru nodibināja kopā ar horeogrāfu Marku Morisu, vēloties paplašināt amerikāņu laikmetīgās dejas repertuāru un atpazīstamību. Kā aktieris bieži uzstājies gan Brodvejā, gan citos teātros, kā arī televīzijā un filmās, saņēmis Tony balvas nomināciju, Drama Desk balvu par uzvedumu „Metamorfozes” („Metamorphosis”) un Amerikas Kinoakadēmijas balvas nomināciju par lomu filmā „Pagrieziena punkts” („The Turning Point”). 2005. gadā nodibinājis Barišņikova Mākslas centru Ņujorkā – radošas mājas māksliniekiem no ASV un visas pasaules. Starp daudzajām Barišņikovam piešķirtajām balvām ir Kenedija Mākslas centra balva, Amerikas Nacionālās mākslas medaļa, Commonwealth Award, Chubb Fellowship, Džeroma Robinsa balva un 2012. gada Vilčeku balva. 2010. gadā Francijas valdība piešķīra viņam titulu Officier de l’ordre des arts et des lettres.

Barišņikova Mākslas centrs (BMC) ir tā mākslinieciskā vadītāja Mihaila Barišņikova ilgi lolots un īstenots sapnis – mākslas centrs Manhetenā, kur pulcēties visu disciplīnu māksliniekiem. BMC atklāšana 2005. gadā iezīmēja šīs misijas sākumu: tika nodibināta plaukstoša radošā laboratorija un performanču telpa māksliniekiem no visas pasaules. Starp Barišņikova Mākslas centra aktivitātēm ir spēcīga rezidences programma, ko papildina vairāki profesionāli pakalpojumi, tostarp jaunu darbu pasūtījumi, kā arī dažādos karjeras posmos esošu mākslinieku prezentācijas. BMC atbalsta māksliniekus un nodarbojas ar auditorijas piesaisti mākslām, piedāvājot apskatei laikmetīgus, novatoriskus darbus par pieņemamām biļešu cenām.

Foto: Publicitātes

 
Par autoru

Rīts.lv, Latvijas kultūras portāls © 2024 Visas tiesības paturētas