Tweet |
|
Latvijas Nacionālajā operā 19. maijā pirmizrādi piedzīvos Volfganga Amadeja Mocarta operas “Dons Žuans” jauniestudējums. To veido muzikālais vadītājs un diriģents Andris Veismanis un argentīniešu režisors Marselo Lombardero. Jauniestudējuma radošajā komandā strādā arī argentīniešu mākslinieki – scenogrāfs un videomākslinieks Djego Siliano, kostīmu māksliniece Lusiana Gutmane, gaismu mākslinieks Horacio Efrons, kā arī latviešu horeogrāfe Linda Mīļā un videomākslinieks Uģis Ezerietis.
Titullomu jauniestudējumā interpretēs Grācas operas solists Nevens Crničs un Latvijas Nacionālās operas solisti Rinalds Kandalincevs vai Kalvis Kalniņš. Pārējās lomās Jūlija Vasiļjeva, Tatjana Trenogina, Inga Šļubovska-Kancēviča, Laura Grecka, Katrīna Paula Felsberga, Evija Martinsone, Mihails Čuļpajevs, Artjoms Safronovs, Rihards Mačanovskis, Juris Ādamsons, Rihards Millers, Krišjānis Norvelis un Pavlo Balakins.
Volfganga Amadeja Mocarta un libretista Lorenco da Pontes opera “Dons Žuans” pirmo reizi tika izrādīta grāfa Nostica Nacionālajā teātrī Prāgā 1787. gada 29. oktobrī. Latvijas Nacionālajā operā “Dona Žuana” pirmiestudējums notika 1921. gadā, jaunais uzvedums būs piektais šīs operas iestudējums LNOB.
“Volfganga Amadeja Mocarta “Dons Žuans”, manuprāt, ir viena no labākajām 18. gadsimta operām. Tik dramatiska un vienlaikus komiska. Man ir bijusi tā laime ar “Donu Žuanu” strādāt vairākkārt, arī Andreja Žagara 2009. gada iestudējumā. Opera ir ļoti koncentrēta, ar stabilu dramaturģiju, daudzām skaistām un populārām melodijām, kuras pazīst visā pasaulē. Šoreiz īpašs prieks, ka pēc Mocarta “Figaro kāzu” 2014. gada veiksmīgā iestudējuma Latvijas Nacionālajā operā 2022. gadā atgriezies režisors Marselo Lombardero un viņa komanda no Argentīnas. Saskaņā ar libretu “Dona Žuana” darbība notiek Spānijā, spāniskais akcents būs arī šajā iestudējumā – notikumi risināsies Buenosairesā. Vietas maiņa netraucē, tā piešķir īpašu smaržu un noskaņu,” saka jauniestudējuma muzikālais vadītājs Andris Veismanis.
Radošās komandas rokās opera “Dons Žuans” kļuvusi par ironisku un melnu komēdiju. Dona Žuana dzīves vadmotīvs ir vīns, iekāre un sievietes; romantiku gan viņš ir aizstājis ar trofeju medībām – Dona Žuana iegūto sieviešu skaits ir mērāms tūkstošos. Mērķu sasniegšanai noderīgi ir arī galēji līdzekļi – meli, viltus un pat slepkavība, bet galu galā tas tomēr izrādās ceļš uz elli.
“Mūsu skatījumā “Dons Žuans” ir komēdija, to skaidri parāda arī tās žanra nosaukums – Dramma Giocoso. Tas dod mums iespēju piešķirt jaunu nozīmi dažām šīs operas skatuves īpašībām, iekļaujot ironisku un tumšu humoru. Mūsu dons Žuans nav pavedinātājs romantiskā nozīmē, viņš nevis savaldzina, bet drīzāk paņem ar spēku. Viņš iznīcina visu, kas ir apkārt, viņš ir plēsējs, moderns vīrietis, skarbs mūsdienu vīrieša arhetips. Citi izrādes tēli reprezentē sabiedrību un tās sociālos slāņus. Esam izmantojuši virtuālo scenogrāfiju, kas ļauj radīt urbānu scenāriju mūsu izvirtuļa piedzīvojumiem paša iznīcības meklējumos. Mūsdienu patērnieciskumu diktē attēlu, korporatīvo jaunumu un sociālo mediju spēks, tāpēc esam izmantojuši šo konceptu kā mūsu vadmotīvu,” stāsta režisors Marselo Lombardero.
“Sarunas pirms pirmizrādes” par jauniestudējumu notiks 16. maijā 18.30 Jaunajā zālē.
Opera “Dons Žuans” šosezon skatāma arī 21., 24. un 29. maijā, kā arī 15. un 21. jūnijā Rīgas Operas festivāla ietvaros.
Foto: Publicitātes