Tweet |
|
No 6. novembra līdz nākamā gada 12. janvārim Latvijas Nacionālā vēstures muzeja Dauderu nama Lielajā salonā (Zāģeru ielā 7) būs aplūkojama jauna izstāde – “Miervalža Ķemera Sarkandaugavas ainavas”. Tajā eksponēti Dauderu krājumā esošie mākslinieka 1930.–1940. gados gleznotie pasteļi, kuros atspoguļota urbāni-industriālā Sarkandaugavas vide.
Miervaldis Ķemers (1902–1980) bija luterāņu mācītājs, kurš 1947. gadā kļuva par diplomētu mākslinieku. Lai arī Ķemers vēl starpkaru Latvijā un vēlāk vācu okupācijas laikā bija mācījies Latvijas Mākslas akadēmijā pie Vilhelma Purvīša un guvis latviešu glezniecības vecmeistara atzinību, tomēr padomju okupācijas apstākļos diploms par LMA pabeigšanu viņam tika liegts, atteica arī uzņemšanu Latvijas PSR Mākslinieku savienībā. Pat viņa darbu izstādes kultūras iestādēm rīkot bija aizliegts vai arī bija apskatāmas ļoti īsu laiku. Nonācis zināmā izolācijā, Ķemers turpināja gleznot, bet paralēli līdz 1964. gadam pildīja luterāņu mācītāja pienākumus Sarkandaugavas Svētās Trīsvienības baznīcā, un nevienu brīdi neapsvēra domu par aiziešanu no baznīcas, kaut apzinājās, ka viņa ticība un kalpošana Dievam bija izšķirošs šķērslis oficiālas atzinības saņemšanai.
Daiļrades sākumposms ir košs, spilgtām krāsām un gaismas pilns. Vēl pirmajos pēckara gados tapušajās gleznās jūtams zināms radošs pacēlums, cenšanās noturēt pie Purvīša apgūtās meistarības virzienu. Tomēr no darbiem plūst arī dziļas skumjas, iespējams, atspoguļojot paša mākslinieka dvēseles stāvokli. Gan niansēti smalkas kompozīcijas, gan kontrastainas ainavas bieži vien darinātas, izmantojot krāsu zīmuļus un pasteļu krītiņus.
Ķemers attēlo ne tikai izteiksmīgus Vecrīgas vai Rīgas centra skatus, bet pievēršas arī galvaspilsētas nomalēm. Dzīvodams Sarkandaugavā, mākslinieks gleznojis gan jau pieminēto Svētās Trīsvienības baznīcu, gan bijušās rūpnīcas “Provodņik” ēku un Daugavas attekas. Tāpat šķietami dzīvespriecīgas lauku ainavas mijas ar tumšiem, vējā locītiem kokiem un nemierīgiem Daugavas ūdeņiem.
Vēlākā mūža posmā tapušajos darbos, arī Dauderu nodaļas krājumā esošajos, jau redzami krietni maigāki un mierīgāki krāsu toņi, īpaši rudens ainavu ciklā. Savukārt zilā, pelēkā un baltā krāsa daudz izmantota, lai iemiesotu ziemas ainavās auksto dienu noskaņu, sniega kupenas un apsnigušos kokus.
Lai arī Miervaldis Ķemers ir viens no sava laika talantīgākajiem gleznotājiem, viņa darbus pilnvērtīgi iepazīt un novērtēt sabiedrībai bijis iespējams tikai pēdējos gados.
LNVM Dauderu nodaļas krājumā glabājas kopskaitā 235 mākslinieka darbi, to vairums – pastelī gleznotas dabas ainavas. Šo mantojumu muzejam savulaik nodeva viņa audžudēls Vitolds Doze.