Tweet |
|
Rīgas Porcelāna muzeja skatlogos līdz 20. jūnijam skatāma Daigas Krūzes darbu ekspozīcija.
Māksliniece Daiga Krūze plašākai auditorijai ir pazīstama ar abstraktām lielformāta gleznām. Viņas kompozīcijas veidotas ar brīviem triepieniem un košiem krāsu salikumiem, kuros nereti atklājas arī daži figurāli tēli un telpiski motīvi. Autore ir paplašinājusi savu radošo pieredzi, apgūstot porcelāna apgleznošanu rezidencē Ķīnā, netālu no porcelāna vēsturiskā šūpuļa – Dzindedžeņas (Jingdezhen). “Triepienu ceļojums” ir autores pirmā plašākā porcelāna gleznojumu izstāde Latvijā, kurā var novērot niansētas rokraksta transformācijas, pievēršoties jaunam materiālam – porcelānam un gleznieciskiem eksperimentiem uz tā.
Daigas Krūzes darbi būs skatāmi Rīgas Porcelāna muzeja skatlogos. Ekspozīciju veido apgleznotas porcelāna vāzes, kas tapušas 2019. gada novembrī, uzturoties Ķīnā, porcelāna fabrikas “Jingdezden Long Xiang Ceramics Co., Ltd” radošajā darbnīcā. Māksliniece izvēlējās sākt ar pašiem pamatiem: gleznot ar kobaltu – vissenāko un tradicionāli ar porcelāna mākslu saistīto pigmentu – uz neglazēta porcelāna. “Šādu apgleznošanas tehniku es izmēģināju pirmo reizi. Mani pārsteidza porcelāna virsma, kura – neapdedzināta – krāsu momentā iesūca sevī, bija jārīkojas veikli un mērķtiecīgi,” savā pieredzē dalās Daiga Krūze. “Vāzes, kas bija pieejamas fabrikā, izmantoja kā badžo pudeles alkoholam. Tās sākotnēji bija ar kakliņu un aiztaisāmu vāciņu. Es tās pārveidoju, lai izskatītos pēc skaistas vāzes.” Māksliniece, elegantās formas iedvesmota, vairākus mēnešus gleznoja ar tradicionālajām ķīniešu otām un izbaudīja procesu. Viņa apguva kā mainās krāsas intensitāte, kā pārvēršas gleznojums pēc apdedzināšanas, ļāvās otas vilcieniem un intuitīvai virzībai uz kompozīciju radīšanu, formas saspēlē ar gleznojumu.
“Dažādi atklājumi, strādājot ar porcelānu, man atgādina gleznošanu ar eļļas krāsām uz audekla – to, kā es strādāju – neparedzot gala rezultātu un izbaudot procesu.” Pateicoties Daigas Krūzes drosmei ļauties izaicinājumam nomainīt audekla virsmu pret telpisku porcelāna priekšmetu un pazīstamās eļļas krāsas pret līdz šim svešo kobaltu, Rīgas Porcelāna muzejam ir iespēja eksponēt un skatītājiem baudīt autores radītos mākslas darbus. Monohromajos gleznojumos vērojami delikāti otas pieskārieni, kas kārtojas un uzbur īpatnu telpiskuma un ainavu sajūtu. Līdzīga maniere novērojama arī Daigas Krūzes gleznās – šķietamās abstrakcijas sevī slēpj īstas ainavas, triepiens ir kā solis un ceļojums vijas no vienas gleznas nākamajā, no viena porcelāna mākslas darba – nākamajā.
Foto: Publicitātes