Šonedēļ “Skaņu mežā” – vokālistes Susanna un S. J. Motlande



Kā jau izziņots, šonedēļ mūzikas namā „Daile” turpināsies nepieradinātās mūzikas festivāls „Skaņu mežs’2015”, kur līdzās 60. Gadu avangarda ikonai Frederikam Rževskim (Frederic Rzewski) un britu producentam Džeimsam Holdenam (James Holden) uzstāsies arī virkne eksperimentālo mūziķu no Norvēģijas, tostarp avant-popa vokāliste Susanna un improvizētāja Stīne Janvina Motlande (Stine Janvin Motland), kas strādā ar netradicionālām vokālajām tehnikām.

Pasākuma „Skaņu mežs’2015” ietvaros norit projekts „Eksperimentālās mūzikas bākas: Rīga – Trumse”, kurā biedrība „Skaņu mežs” sadarbojas ar Norvēģijas festivālu „Insomnia”, pasūtot jaundarbus un apmainoties ar mūziķiem. Tā ietvaros, lai uzstātos Norvēģijā, uz Trumsi dosies trīs „Skaņu meža” izvēlēti mūzikas projekti – Gas of Latvia ar Katrīnu Neiburgu, Dirty Deal Audio pārstāvis Oriole un eksperimentālā tehno producents Mārtiņš Roķis jeb N1L. „Insomnia” noritēs no 16. līdz 24. oktobrim.

Ar koncertiem Rīgā savukārt viesosies arī virkne eksperimentālo mūziķu no Norvēģijas, ko abi projektā iesaistītie festivāli atlasījuši kopā. To vidū ir Pols Nilsens-Lovs (Paal Nilssen-Love), ko žurnāls The Guardian gada sākumā nodēvēja par vienu no labākajiem bundziniekiem pasaulē, kā arī trokšņu mūziķe Hilde Sofija Tāfjure (Hild Sofie Tafjord) un improvizētās mūzikas ansamblis Lemur, kas apvieno spēlētājus no visdažādākajiem mūzikas laukiem, tostarp skaņu māksliniekus, komponistus un laikmetīgās mūzikas interpretus.

Atainojot Norvēģijas nelielo, taču talantiem bagātīgo eksperimentālās mūzikas scēnu, bija nozīmīgi atspoguļot ne tikai improvizēto un trokšņu mūziku, bet arī īpatnējās sieviešu balsis, kas nāk no šīs zemes, tāpēc programmā tika iekļauta avant-popa vokāliste Suzanna Valumrēda jeb Susanna, kā arī komponiste un vokāliste Stīne Janvina Motlande (Stine Janvin Motland).

Motlande (dzimusi 1985. gadā) savā mūzikā tiecas atpazīt un pārbaudīt cilvēka balss akustisko spēju robežas, kā arī pieņēmumus par to, ko nozīmē būt par vokālistu. Viņas priekšnesumi ir fiziskas enerģijas pārpildīti, tomēr tos acīmredzami strukturē mūziķes dzelžainā pašdisciplīna un pat savā ziņā veclaicīga izpratne par koncentrēšanās stāvokļiem improvizētās mūzikas situācijās. Rīgā viņa uzstāsies ar savu priekšnesumu In Labour, kas ir balstīts viņas pērn iznākušajā, Lases Mārhauga producētajā solo ierakstā ar tādu pašu nosaukumu. Tā ietvaros dziedātāja, aprīkota ar bezvadu mikrofonu, staigā cauri koncerttelpai un pat ārpus tās, padarot sadzirdamas ne tikai savas improvizācijas, bet arī skaņu vidi, kurā tās top.

Susanna savukārt Tūkstošgades mijā viņa piesaistīja uzmanību ar savām citpasaulīgi skumjajām un ēteriskajām pophītu kaverversijām, kas bija palēninātas līdz viegli psihedēliskam skanējumam un paradoksālā kārtā ļāva labāk izjust katru detaļu, tādējādi pastiprinot oriģināla vēstījumu – piemēram, Dolijas Pārtonas Jolene un Joy Division Love Will Tear Us Apart. Suzannu uz skatuves pavadīs viņas dzīvesbiedrs Helge Stēns (Helge Sten), pazīstams arī ar kā tumšās ambientās mūzikas producents Deathprod un grupas Supersilent dalībnieks.

Vsibedzot, abos festivālos – gan Rīgā, gan Trumsē – tiks prezentēts īpašs latviešu-norvēģu jaundarbs, proti, latviešu komponista un vizuālā mākslinieka Voldemāra Johansona kompozīcija „Op. 43” elektronikai un saksofonam. Tās tapšanā – nodrošinot solo improvizāciju ierakstus – piedalījies norvēģu brīvās improvizācijas meistars Frūde Jerstāds (Frode Gjerstad), savukārt „dzīvajā” to izpildīs laikmetīgās mūzikas interprets Rolfs Ēriks Nīstrēms (Rolf-Erik Nystrøm). Darba pirmatskaņojums notiks 10. Oktobrī – noslēdzošajā „Skaņu meža” koncertvakarā.

Biļetes nopērkamas Biļešu servisā un internetā.

Foto: Publicitātes

 
Par autoru

Rīts.lv, Latvijas kultūras portāls © 2024 Visas tiesības paturētas