Tweet |
|
Kļuvuši zināmi pirmie to mākslinieku vārdi, kuri muzicēs jau otrajā taustiņmūzikai veltītajā festivālā “Takts”, kas notiks no 2. līdz 4. decembrim Ventspilī, teātra namā “Jūras vārti”. Tie būs krievu komponists un pianists Dmitrijs Jevgrafovs (Dmitry Evgrafov), kā arī pazīstamā meksikāņu elektroniskās mūzikas mākslinieka Fernando Koronas (Fernando Corona) kopprojekts ar franču pianisti Vanesu Vāgneri (Vanessa Wagner) jeb “Murcof X Vanessa Wagner”.
Festivāla pirmajā vakarā, 2. decembrī, plkst. 19:00 koncertu Jaunajā zālē sniegs gados jaunais komponists un pianists Dmitrijs Jevgrafovs no Maskavas. Vēl vairāk, viņš uzstāsies kopā ar savu dzīvesbiedri Viktoriju Bogorodskaju (Victoria Bogorodskaya). Rezignētās klavieru partijas, ierakstos dzirdamās aranžijas stīgām un bagātīgi elektronikas iespraudumi Dmitrija daiļradē atgādina par tādiem mūslaiku māksliniekiem kā Dāvids Vengrēns (David Wenngren), “Goldmund” vai Nilu Frāmu (Nils Frahm), kā arī neļauj aizmirst “saknes” – Lamonti Jangu (La Monte Young), Ludoviko Einaudi (Ludovico Einaudi) vai Maiklu Nīmanu (Michael Nyman). Lai arī studējis un ieguvis grādu skaņas dizainā, Dmitrijs nav pieskaitāms klasiski skolotiem pianistiem. Pēc vairāku paša spēkiem ierakstītu un publiskotu ierakstu izskanēšanas plašākām auditorijām D. Jevgrafovu pamanīja arī britu izdevniecība “Fat Cat Records” un tās laikmetīgajai instrumentālajai mūzikai veltītais atzars “130701”. Pagājušogad ar viņu gādību dienasgaismu ieraudzīja Dmitrija pēdējais studijas darbs “Collage”.
“Neticami jauns un talantīgs mūziķis no Maskavas, kura mūzika liecina par pieredzes bagāžu, kas grūti savienojama ar viņa nelielo gadu skaitu (mūziķis dzimis 1993. gadā – aut.). Ir sajūta, ka Dmitrijs Jevgrafovs kļūs par nozīmīgu savas paaudzes t. s. “neoklasikas” kustības pārstāvi.” Tā par mūziķi izteicies “Fluid Radio”.
Koncerts festivāla “Takts” ietvaros būs Dmitrija un Viktorijas pirmā viesošanās Latvijā.
Īpaša ir Fernando Koronas, plašāk pazīstama ar skatuves vārdu “Murcof”, un Vanesas Vāgneres sadarbība. Būdami klasiski izglītoti mūziķi, bet ar tik dažādu individuālo pieredzi mūzikā, abi satikušies patikā pret laikmetīgo klavieru un elektronisko mūziku, kuru reinterpretē pa savam. Un tas lieliski dzirdams albumā ar zīmīgo un ilustratīvo nosaukumu “Statea”. Senitāļu valodā tā sauca svarus. Divu sveramo perfektu balansu.
Satikušies jau pirms astoņiem gadiem kādā pasākumā Versaļas pilī, abi drīz vien nolēma kopā strādāt pie sev tuvu skaņdarbu reinterpretācijām, kuras dzirdamas ne tikai dažādās pasaules koncertzālēs, bet arī jau pieminētajā ierakstā, kas oficiāli klajā nāk šajās dienās. Arvo Perta, Džons Keidža, Ērika Satī, Mortona Feldmana un arī “Aphex Twin” un vēl vairāku citu komponistu darbu versijas ir atrodamas albumā “Statea”.
Biļetes uz atsevišķiem “Takts” koncertiem, kā arī festivāla abonements ir nopērkams “Biļešu Serviss” tīklā un t/ n “Jūras vārti” kasē. Pārdošanā ierobežots skaits biļešu un pavisam neliels skaits visu trīs dienu abonementu.
Otrais festivāls “Takts” ir turpinājums pagājušogad aizsāktai jaunai iniciatīvai – Ventspilī pulcēt starptautisku, dažādus muzikālos žanrus pārstāvošu, plašu ievērību ieguvušu, novatorisku un izaicinošu mūziķu kompāniju. Jau ar pirmo festivālu tika iezīmēta skaidra pasākuma idejiskā teritorija – ik gadu festivālā “TAKTS” ir pārstāvēta dažādiem taustiņinstrumentiem radīta, uz tiem atskaņota vai tiem adaptēta mūzika ar uzsvaru uz jauno un laikmetīgo mūziku. Pirms gada Ventspilī koncertus sniedza vācu mūziķi “Grandbrothers” un “Hauschka”, amerikāņu pianists Korijs Smits (Cory Smythe), kopā ar Sinfonietta Rīga stīgu kvartetu atskaņojot savus oriģināldarbus, Latvijas koncertzālēs reti dzirdamo Mortona Feldmana (Morton Feldman) mūziku un improvizējot. Arī Vladislavs Nastavševs un “Urban Trio” un starpžanru – audiovizuālais – projekts “Radioland”, reinterpretējot grupas “Kraftwerk” leģendārā albuma “Radio-Activity” materiālu.
Foto: Publicitātes